Ørkenens Sønner

Varm luft i Canal Grande

Kontakt Lykke Music & Events for booking - eller for yderligere info om Ørkenens Sønner

Booking af kvartetten ØRKENENS SØNNER

Den hemmelighedsfulde loge ØRKENENS SØNNERtrådte i 1991 for første gang offentligt frem på restaurant Allégade 10, hvor de lod et mindre publikum få et indtryk af hvad der egentlig foregår bag de normalt hermetisk lukkede logedøre. 

ØRKENENS SØNNER's erklærede mål er at fremme flerstemmig herresang, hvilket de fire logebrødre da også praktiserer flittigt. Under logenavnene Khamel Ull-Zuut, Omar-Papa, Ali Bubbas Barkhar og Yassirfir Dosirfem er ØRKENENS SØNNER frække, elegante, grove, charmerende, stilfulde, osende af mandehørm, og ekstremt musikalske.

Det viste sig hurtigt at såvel publikum som skuespillerne selv morede sig enormt over den underlige blanding der er blevet til et show som er nogenlunde lige dele grovkornet og sofistikeret.

I 1994 besluttede ØRKENENS SØNNER sig endnu en gang for at åbne dørene, denne gang for at lade et større publikum få et indblik i hvad logebrødrene havde arbejdet med i de forgangne 3 år. Flemming Enevold var på det tidspunkt så travlt beskæftiget med jobbet som teaterdirektør, at han så sig nødsaget til at træde ud af ØRKENENS SØNNER, efterladende en tom plads, der dog straks blev udfyldt af Niels Olsen.

Således rykkede Pilmark, Koefoed, Olsen og Reher ind på Bellevue Teatret i sommeren 1994, og omgivelserne var perfekte for ØRKENENS SØNNER. Med forholdsvis små midler men med stor effekt omdannede de teatrets foyer til en imponerende ørkenbasar med alt hvad dertil hører af mavedanserinder, sandsigersker, fakirer og souvenirboder samtidig med at Bellevue Teatrets ørkenteltstribede, bambusbeklædte interiør dannede en strålende ramme for selve showet.

 

Såvel publikum som pressen var vildt begejstrede for ØRKENENS SØNNER II, som den sommer nåede op på at spille hele 52 udsolgte forestillinger. Den store succes i hovedstaden gjorde at ØRKENENS SØNNER i  efteråret 1994 besluttede sig for at prøve showet af i det jyske, hvilket vakte stor jubel i et udsolgt Musikhuset Aarhus og senere ligeså på en omfattende turne i resten af Danmark.

ØRKENENS SØNNER er jo bedst kendte fra deres skuespiller- og instruktørsider, hvilket da også er grunden til at logebrødrene ikke har haft tid til at samles så ofte som de gerne ville i de forløbne par år for da slet ikke at tale om at åbne dørene til logen for offentligheden. Brødrenes travle hverdag er dog samtidig selve grundpillen i ØRKENENS SØNNER, da logen som Søren Pilmark udtaler "fungerer som et frikvarter", hvor elementet "fri leg" tilsyneladende har meget vide rammer.

Det er her de fire aktører kan få lov at sige og gøre alt det man normalt ikke lader foregå på en scene på de store teatre eller komme med i en film.

 

ØRKENENS SØNNER fungerer således helt på logebrødrenes egne betingelser, kun på denne måde kan logen give sønnerne den pause fra de mere "seriøse" teaterroller som de til dagligt beskæftiger sig med. At det frisprog ØRKENENS SØNNER anvender både i tekst og sang ved flere lejligheder har chokeret en del af publikum (ja, nogle få er sågar udvandret!) er noget logebrødrene har lært at leve med og grine af.

Premieren for ØRKENENS SØNNER II (som egentlig er nummer 3 i rækken) med titlen "Gå aldrig tilbage til en fuser..." foregik på Bellevue Teatret fra torsdag 5. juni 1997, og de nerver, der op til premieren havde bygget sig op hos de fire ørkensønner, viste sig hurtigt at være totalt unødvendige - premieren blev et brag af en succes og roserne fra såvel publikum som anmelderne regnede ned over ØRKENENS SØNNER. Med det nye show cementerede ØRKENENS SØNNER logens position i dansk underholdning, hvor de står som garant for kvalitetsunderholdning af meget høj karat.

Publikum skulle igen få glæden af at besøge logen i 2001 - showet fik titlen "En Storm I Et Glas Vand"


Yassirfir Dosirfem

Navnet YASSIRFIR DOSIRFEM dækker over Henrik Koefoed, som er født i Kalvehave, Sydsjælland, ved Mønsbroen i idylliske omgivelser i året 1955. I 1977 flyttede Henrik til København for at blive uddannet på Statens Teaterskole. København har siden været hans hjemsted og siden Henrik i 1980 blev færdiguddannet, har han haft store roller ved bl.a. Det Kongelige Teater. Men også Henrik Koefoed er ofte set som skuespiller i revysammenhænge.

 

 


Ali Bubbas Barkhar

ASGER REHER med logenavnet ALI BUBBAS BARKHAR er uddannet fra skuespillerskolen ved Århus Teater i 1978 og indgik i ensemblet samme sted frem til 1982, hvor han flyttede til København og var i ensemblet på Det Kongelige Teater i 5 år. Har siden da været freelance og arbejdet på så godt som alle scener i København. Repertoiret har været indenfor alle genrer. Klassisk, moderne, farce, tragedie, musicals, operette. Også TV og film er en del af arbejdsområdet, og så er Asger Reher en meget benyttet stemme til diverse reklamer. Han er gruppens sønderjyde og vicegeneralambassadør i Den Sønderjyske ambassade. Komisk ørken-koleriker. Skuespilleren Asger Reher mestrer både det  morsomme og det seriøse rollefag.
Skuespilleren Asger Reher er en fornøjelse. Ikke mindst hans medvirken i Ørkenens Sønner og senest i showet "De 3 små mænd", der har spillet i Århus og København, har befæstet hans position som en af landets særdeles morsomme mænd. At Asger Reher også er en alvorlig karakterskuespiller, er der nok færre, der ved. Aldeles ufortjent, for gennem en række markante roller på Det Kgl. Teater, blandt andet som hertugen i Schillers "Don Carlos" i 1998, naboen Charlie i Arthur Millers "En sælgers død" året efter og endelig som Frands i Holbergs "Jean de France" tre år senere, viste Asger Reher, at han behersker hele spektret af en skuespillers arbejde. Sært nok har der været langt mellem de alvorlige roller, senest blev det til en markant præstation som den midaldrende Ray, fængslet for pædofili, i Cafeteatrets tankevækkende skuespil "Blackbird" i 2006. Måske fordi både publikum og teaterdirektørerne ubevidst forbinder ham med det musikalske og det morsomme; måske fordi han selv foretrækker den svære lette kunst at fornøje. Det kan man ikke vide.
Lun og satanisk
Hvad man ved er, at han er morsom. Lille, kolerisk, lun, satanisk - og morsom. Man ved også, at han under uddannelsen på Aarhus Teater sammen med elevskolekammeraterne Preben Kristensen, Anders Bircow og Søren Pilmark var med til at etablere vokalgruppen Barbershop Harmony, der debuterede på Jacob Evars restaurant. Set i bakspejlet skuer vi her begyndelsen til både Linie 3 og Ørkenens Sønner. Det var også i Århus, at Asger Reher fik et solidt fundament under karrieren. Årene 1978-82 på Aarhus Teater gav ham mulighed for at spille såvel "Guys and Dolls" og "Sweet Charity" som "Mågen" og "Svejk i Anden Verdenskrig".
Bred erfaring
Derpå tog han til København, hvor fem års engagement på Det Kgl. Teater gav ham erfaring med Shakespeare, Strindberg, Gustav Wied og Holberg, foruden musicals og moderne roller. Siden har han boltret sig på de fleste københavnske scener, fra "Peter Pan" på Det Ny Teater til "Søndag i en park med George" på Betty Nansen, fra Long John Silver i "Skatteøen" på Folketeatret til George Bush i "Let's Kick Ass" på Nørrebro Teater. Han har spillet revy i Hjørring, Nykøbing Falster, Rottefælden og Mogenstrup, han har instrueret i Århus, Kerteminde og Kolding, foruden at han har medvirket i en masse film, radio- og tv-teater.
Fjertomanen
Og så er der jo altså Ørkenens Sønner, hvor Asger Reher er kendt som Ali Bubbas Barkhar og desuden giver komisk liv til faste figurer som korporal Asgerton, Fjertomanen og grosserer Pikkerup foruden et mylder af besynderlige personager, der veksler fra show til show. Senest glimrede han som Ingrid Dværgmand i Casablanca-sketchen fra 2007-showet "En sang fra de varme lande". Nu er det igen Ørkenens Sønner i show nummer syv siden 1991 kaldet "Varm luft i Canal Grande"


Omar Papa

SØREN PILMARKs logenavn er OMAR-PAPA.
Søren Pilmark, som kom til verden 16. oktober 1955 i København, er et født legebarn.
Med naturtalent (og uden nodelæsning) – og i skarp konkurrence med lillebroderen Lars Henrik – blev Søren hjemmets selvlærte klavervirtuos og entertainer, og efter studentereksamen kom han ind på Århus Teaters Elevskole. Her gik han tre år, fra 1974 til 1977.
Sammen med kammeraterne Preben Kristensen, Anders Bircow og Asger Reher, startede Søren Pilmark gruppen Barbershop Harmony der lige opnåede et århusiansk gennembrud i 1977, inden den opløstes, da Søren skulle aftjene sin værnepligt. Han blev militærnægter, udstationeret på Det Danske Teater, og således introduceret til det københavnske teatermiljø fik han ansættelse på Det Kongelige Teater.
I sin imponerende mere end 25-årige karriere, har Søren Pilmark optrådt på et utal af danske teatre, først og fremmest Det Kongelige Teater, hvor han var ansat i 9 år, men også Århus Teater, Nørrebros Teater; Folketeatret, Det Danske Teater, Avenue Teatret, Betty Nansen Teatret og Østre Gasværk har haft glæde af Sørens mange talenter.
Søren Pilmark har været hele repertoiret rundt – det moderne, det klassiske, tragedie, musical og avantgarde. Blandt hans bedste roller er Morten i "Marx og Coca Cola" (1981) "Om natten før skoven" (1983), Konstantin i "Mågen" (1985), Johannes i "Ordet" (1991), hovedrollerne i "Hamlet" (1992) og "Richard III" (1994), John i "Oleanna" (1995), Engineer i "Miss Saigon" (1996), Petruchio i "Trold kan tæmmes" (1999) og Werner Heisenberg i "København" (2000) – en præstation for hvilken han modtog adskillige priser, blandt andre en "Reumert" som bedste mandlige skuespiller, og anmeldernes pris "Teaterpokalen", som bedste skuespiller år 2000.
Alt sammen roller, hvor Søren Pilmark har vist den utrolige alsidighed, som er så slående ved hans talent, og som har muliggjort karrierens stadige vekslen mellem de tunge, kunstneriske udfordringer og den lette underholdning (der er lige så svær).
Søren Pilmarks forhold til kunst er ikke (som man så ofte ser det) et enten-eller men et både-og.
Ved siden af de klassiske hovedrollers store sværvægtere som "Hamlet" og "Richard III", kan Søren Pilmark også opleves i herlige, lette anretninger af skæg og ballade, tryllekunster og musikalske løjer – som i rækken af "Pallesen Pilmark Show" (1984, 1985, 1993-94, 1997) og i de 4 overdådige udspil fra herrelogen "Ørkenens Sønner" (1991, 1993-1994, 1997, 2001), der kan forvandle enhver tænkelig sjofert til kvartetsang af sublim musikalitet. Pilmark har i de senere år også selv instrueret, igen typisk nok både børneklassikeren "Dyrene i Hakkebakkeskoven" (Det Danske Teater, 1996) og Sam Shepards dybdeborende drama "Simpatico" (Det Kongelige Teater, 1997).
Også på tv er det blevet til en lang række dramatiske roller, bl.a. i serierne "Blændet" og "Kald mig Liva" (begge 1992); Søren Pilmark havde hovedrollen i DR's "Gøngehøvdingen" (1991-1992), som imidlertid helt overskygges af præstationen som Djarnis-drengen i Søren Faulis kultdyrkede "De skrigende halse" (1991) og rollen son den dæmonisk- magiske Krogen i Lars von Triers "Riget" (1994) og "Riget II" (1997), én af de brillante præstationer, der har gjort Triers tv-serie til årtiets genistreg. Søren Pilmark ramte de helt store seertal, da han sammen med Natasja Crone var vært ved det Internationale Melodi Grand Prix i Parken i 2001.
På filmsiden har Søren Pilmark fået en Robert for sin rolle i Carsten Rudolfs "Menneskedyret" (1995), han har høstet megen anerkendelse for hovedrollen i Eddie Thomas Petersens "Roser og persille" og i tv-versionen "Tango for tre" (1994). I "Blinkende lygter" (2000) fik Pilmark en sand stjerne rolle, som han tacklede til perfektion.
Søren Pilmark tryller, synge og spiller – han er et utrætteligt medlem af legebørnenes helt uhemmelige loge. Søren har huset fuldt af legetøj og de nyeste spil i alle medier, og han har opstillet en svævebane tværs hen over villahaven. Den er nu mest til børnene, for selv har Søren Pilmark talentet og magien, der kan få alt til at svæve – næsten uden hjælpemidler.


Khamel Ull-Zuut

NIELS OLSEN kaldes KHAMEL ULL-ZUUT i denne sammenhæng. Niels er født og opvokset i Århus, årgang 1960 og har sågar en universitetseksamen i Musikvidenskab fra Århus Universitet. Som skuespiller er Niels uddannet på Statens Teaterskole i København (1984), og det var da også på hovedstadens gader at han i 1985, sammen med Thomas Mørk, stiftede "Cirkus Montebello". Niels Olsen har siden 1989 været freelanceskuespiller ved forskellige københavnske teatre, men har i den brede befolkning gjort sig mest bemærket som revyskuespiller i Bornholmerrevyen og Cirkus Revyen hvor Niels har medvirket og skrevet tekster til i 4 sæsoner, samt som satirisk forfatter og skuespiller i f.eks. "Dr. Dip", "Hatten Rundt" og "Mere Sport Om Lidt". 

Ørkenens Sønner præsenterer  “En sang fra de varme lande” Lyt Oh Godtfolk!!

Ørkenens Sønner kalder til SAMLING i Logen – for som det gamle mundheld siger: ”Efter en samler kommer en spreder”.

Denne gang vil de veludrustede brødre ikke bare bevæge sig ned mod de sydlige regioner – nej! – de vil simpelthen trænge ind i selve urskoven. Det bliver en udmattende affære. Om natten må de ligge og kæmpe med en halvfed anakonda, mens de om dagen må svinge junglekniven for at ”barbere” sig vej gennem den lokkende underskov. Den slags kræver en fast og flittig hånd – og først da de fuldstændig udpumpede når frem og kan begrave ansigtet i selve Nilens kilder kan begejstringen få frit løb.

Det bliver et utroligt spændende show, som med sit poetiske – musikalske – pikante – intellektuelle – og pæreformede univers tilfredsstiller alle – også dem der VIL forarges. Det bliver – selvom det lyder ulækkert – STORT!



Send os en besked!

Udfyld en forespørgsel her på Ørkenens Sønner - det er helt uforpligtende. Du kan udfylde de felter, som du kan svare på eller blot efterlade navn og tlf-nummer.
Vi svarer hurtigt.

Kunstner:
Evt. dato/periode:
Evt. klokkeslæt:
I hvilken by skal arrangementet afholdes?:

Kontaktoplysninger:
Navn:
Evt. firma eller organisation:
Tlf:
E-mail adresse:
Besked:
  send